keskiviikko 19.9.2018 Reija

Palveleva Paikallinen jo vuodesta 1962

Suomalaiset haluavat mainontansa sanomalehdistä

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä ylivoimaisesti mieluisimpana mainosvälineenä. Suomalaisista 43 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia.
Muut kaksitoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien mieluisuuden taakse. Vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan.
Toiseksi sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaista. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, painetut aikakauslehdet ja sanomalehtien verkkopalvelut.
Kärjessä olevien medioiden mieluisuuden järjestys vaihtelee hieman ikäryhmittäin, mutta painetut sanomalehdet ovat mieluisin mainonnan kanava kaikissa ikäryhmissä.
Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten mainoslistan häntäpäähän, jopa nuorimmilla ikäluokilla.
”Suomalaiset kokevat painetuissa sanomalehdissä olevan mainonnan luonnolliseksi ja mieluisaksi osaksi sanomalehden sisältöä. Sitä odotetaan, siihen on aikaa paneutua, se ei häiritse ja sen voi vaikka leikata talteen”, toteaa Sanomalehtien Liiton media- ja kuluttajamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.
– Niin kiinnostava kuin sosiaalinen media ilmiönä ja ajankäytöllisesti on, ei se suomalaisten mielestä näytä olevan heille itselleen mieluinen mainonnan ympäristö. Sen sijaan painetuissa medioissa mainontaa otetaan mielellään vastaan.
Suomalaisten suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen on tutkittu osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta.  Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä läänin mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 8.–16.9.2014.

Jätä kommentti

*