keskiviikko 19.9.2018 Reija

Palveleva Paikallinen jo vuodesta 1962

Prokorteista kannustusta hyvään käytökseen

ALAPIHAN koulussa alettiin muutama viikko sitten jakaa oppilaille Prokortteja merkkinä esimerkillisesti käytöksestä kouluympäristössä.

Prokortit pohjautuvat Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin ProKoulu -hankkeeseen, josta on tarkoitus tehdä valtakunnallinen malli. Positiivisen käyttäytymisen tuen mallien kehittämistyö aloitettiin Suomessa Varkaudessa Könönpellon, Repokankaan ja Päiviönsaaren kouluissa, ja Alapihan koulu lähti hankkeeseen mukaan toissa syksynä.

ProKoulussa koululaisten hyvää käytöstä edistetään positiivisella vahvistamisella, eli oppilaiden hyvää käytöstä pyritään vahvistamaan antamalla heille huomiota toivotusta käytöksestä, Könönpellon koulun rehtori Päivi Malkki esittää.

Positiivista otetta koulutyöhön odotetaan oppilaiden lisäksi myös opettajilta.

– ”Älkää tehkö miten minä teen vaan tehkää niin kuin minä sanon” -tyyli ei toimi, jos haluaa puuttua oppilaiden huonoon käytökseen. Jos opettaja itse huutaa, myös oppilas saa sen kuvan että huutaminen on sallittua, Malkki muistuttaa.

Toivotusta käytöksestä opettaja antaa palautteen suoraan oppilaille sanallisesti, Prokortilla tai molempien avulla. Malkki muistuttaa, ettei Prokortti ole palkinto, vaan osoitus siitä, että lapsi on osannut toimia tilanteessa oikealla tavalla.

Lue lisää tiistain 9.2. Soisalon Seudusta.

Toisluokkalaiset Carita Heiskanen ja Sirja Soininen esittelevät Alapihassa käytettäviä Prokortteja. Alapihan Prokortit ovat koululaisten itsensä suunnittelemia.

Jätä kommentti

*