Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Anne Aholainen Asiakaskokemuksen johtamisesta kunnan menestystekijä

Menestyvä yritys perustaa toimintansa asiakaskokemukseen ja sen johtamiseen. Yritys pyrkii tuntemaan asiakkaidensa toiveet ja tarpeet sekä parantamaan vuorovaikutustaan asiakkaiden kanssa.

Asiakaskokemuksen johtamisessa yhdistyvät yrityksen itselleen asettamat kasvun ja tehokkuuden tavoitteet ja saatu tieto asiakkaan toiminnasta.

Tästä syntyy strategia ja yrityksen palvelulupaus asiakkaalle.

Yritys organisoi toimintansa toivotun asiakaskokemuksen saamiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kunnan, jonka tavoitteena on kasvu ja taloudellinen tasapaino, olisi hyvä ottaa ajattelumallista oppia.

Leppävirralla tämä pohdinta on ajankohtaista uutta kuntastrategiaa päätettäessä.

Nollapisteestä Leppävirralla ei tarvitse asiassa lähteä. Brändityössä työryhmiin mukaan otettiin sidosryhmien edustajia yrittäjistä kylätoimijoihin.

Tuloksena oli tulevaisuuden kuva, jossa maaseudun asuminen ja ympäristöystävällinen teollinen toiminta kohtaavat.

Valtuusto on käynnistänyt toimintansa visiolla puhtaasti kasvavasta Leppävirrasta.

Tulevaisuuden kunnan tehtäviä ovat elinvoiman edistäminen, osaamisen ja kulttuurin edistäminen, elinympäristön kehittäminen sekä paikallisen identiteetin ja demokratian edistäminen.

Neljä tehtävää muodostavat merkityksellisen kokonaisuuden eri ikäisille ja taustaisille kuntalaisille.

Yhdessä ne voivat tuottaa asukkaille terveyttä ja hyvinvointia, sekä halua toimia yhteisön hyväksi ja kiinnittyä Leppävirtaan.

Tulevaisuuden kunnan tehtävien toteuttamiseksi asiakasymmärrys auttaa suuntaamaan toimintaa tehokkaasti.

Esimerkiksi elinvoiman tehtävässä, miten vuorovaikutusta yrittäjien ja työtä etsivien kanssa parannetaan siten, että yritysten ja asukkaiden kiinnittyminen Leppävirtaan vahvistuu ja tulevaisuuden kuva kasvavasta Leppävirrasta toteutuisi?

Tulevaisuuden kunnan olennainen kysymys on, miten kunnan tulee organisoitua asukas- ja asiakaskokemuksen johtamiseksi?

Oma ehdotukseni on johtamis- ja lautakuntarakenteen uudistaminen elinvoimalautakunnaksi, elinympäristölautakunnaksi, sivistyslautakunnaksi ja tarkastuslautakunnaksi.

Jaostoina toimisivat kaikki hallinnon alat läpäisevät asiakaskokemusjaosto sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen jaosto.

Koen vahvasti, että virtaviivaisesti toteutettuna asiakas- ja asukaskokemuksen johtaminen veisi Leppävirran hyviin tuloksiin ja tavoitteiden toteutumiseen.

Meillä valtuutetuilla on omaan elämänpiiriimme liittyvää tietoa asukkaista, mutta tiedolla johtamisen välineeksi kokemuksemme tarkentuvat tilastotiedon, asiakaspalautteen ja muun asukastiedon systemaattisella kokoamisella ja hyödyntämisellä.

Rohkeat tavoitteet vaativat rohkeita ja osallistavia tekoja!

Kirjoittaja on Leppävirran kunnanvaltuuston puheenjohtaja (sd.)