Pääkirjoitus Paikallinen lehti kertoo omasta elinympäristöstä

Tällä viikolla Suomen kouluissa ja päiväkodeissa vietetään uutisten viikkoa. Sanomalehtiviikkona ennen tunnettu teemaviikko on paikkansa vakiinnuttanut valtakunnallinen mediakasvatustempaus, jonka teemana on tällä kertaa paikallisuus.

Paikallisuus on ollut tänä vuonna 60 vuotta täyttävän Soisalon Seudun ydin lehden perustamisesta alkaen, eikä aate ole missään vaiheessa himmentynyt. Lehden tekotavat ovat muuttuneet ja samoin lukijoiden tottumukset, odotukset ja kiinnostuksen kohteet. Paikalliset uutiset, keskustelunaiheet, ihmiset ja ilmiöt ovat joka tapauksessa sitä sisältöä, josta lehti kertoo ja josta se elää ja ammentaa jatkuvasti uutta.

Paikallislehti paperisena ja verkossa on kasvuikäisille helppo tapa tutustua mediaan ja sen sisältöihin. Se kertoo omasta asuinympäristöstä. Jutuissa ja kuvissa voi vilahtaa tuttuja nimiä ja kasvoja. Onpa moni saanut oman nimensä tai kuvansa lehteen jossakin yhteydessä.

Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2021) luvut kertovat, että Soisalon Seutu tavoittaa joka viikko 10 000 lukijaa. Perinteistä tiistaisin ilmestyvää paperilehteä lukee 8 100 lukijaa, ja loppu koostuu digilukijoista. Digitaalinen näköislehti on lukijoiden saatavilla jokaisena ilmestymispäivänä aamuyöstä ja sen lisäksi verkkoon tulee uutta tuoretta sisältöä jatkuvasti viikon mittaan. Yhä useampi lukee lehteä diginä. Verkko ei ole enää paperista lehteä täydentävä lisäpalvelu, vaan yhtä tärkeä kanava tarjota lukijoille sisältöjä kuin perinteinen paperinen lehti.

Vaikka paperilehtien tilaajamäärä on takavuosiin nähden vähentynyt, yli 90 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä joko paperisessa tai digitaalisessa muodossa tai molempina versioina. Vastuullisesti tuotetulle journalistiselle sisällölle on kysyntää.

Paikallislehti paperisena ja verkossa on kasvuikäisille helppo tapa tutustua mediaan ja sen sisältöihin.

Etusivulla nyt

Luetuimmat