Soisalon Seudun kokonaistavoittavuus on 10 000 lukijaa. Kokonaistavoittavuusluku on lehden keskimääräisen numeron lukijamäärä lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita käyttäneiden lukijoiden määrällä. Asia selviää tuoreesta Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) lukijatutkimuksesta. Painetun lehden lukijamäärä on 8 100 lukijaa.
– Käytännössä lehti tavoittaa koko Leppävirran ja osan Vehmersalmea, mutta varsinkin digilehteä luetaan yhä enemmän perinteisen levikkialueen ulkopuolella. Esimerkiksi monet Leppävirran vapaa-ajanasukkaat seuraavat digisovellusten kautta, mitä paikkakunnalla tapahtuu, mainitsee Soisalon Seudun päätoimittaja Antti Aho.
– Digitilausten määrä kasvaa koko ajan. Sen rinnalla perinteinen paperilehti tavoittaa edelleen lukijansa. Haluamme jatkossakin tehdä lehteä, jonka sisältö kiinnostaa ja jonka tilaajat kokevat tärkeäksi.
Silloin tällöin toimitukseen tulee palautetta digilehden maksumuurista.
– Digilehteen pätee sama kuin vaikkapa maitopurkkiin. Kaikella tuotetulla sisällöllä on hintansa. Haluamme tarjota tilaajillemme enemmän, Aho toteaa.
– Myös paperilehden lukijoiden kannattaa ottaa digi käyttöön ja saada sitä kautta entistä enemmän ja nopeammin.
Haluamme jatkossakin tehdä lehteä, jonka sisältö kiinnostaa ja jonka tilaajat kokevat tärkeäksi.
Antti Aho
Savon Median kuluttajamyynnin johtaja Carita Laakkonen on iloinen siitä, että paikallislehden asema on vahva, vaikka mediamurroksesta puhutaankin.
– Soisalon Seudun lukijamäärät ovat hyvällä mallilla. Paikallislehdestä kannattaa olla ylpeä ja se, että joka päivä lehteä lukee noin suuri joukko alueen ihmisiä, on hieno juttu. Soisalon Seutu on kasvattanut hienosti digitilaajien määrää, mutta samanaikaisesti myös paperilehti on pitänyt pintansa.
Soisalon Seutu on osa Mediatalo Keskisuomalaista, jonka julkaisut tavoittavat viikossa yli 2,1 miljoonaa ihmistä eli puolet yli 15-vuotiaista suomalaisista. Lehtien kokonaistavoittavuus on 1,9 miljoonaa lukijaa. Paperilehdet tavoittavat yhteensä 1,35 miljoonaa lukijaa. Verkkolehdillä on lukijoita 1,1 miljoonaa.
Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista ja 25–44-vuotiaista 93 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (75 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.
Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on Media Audit Finland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.
Lehtien lukijamäärä kertoo, kuinka monta tuhatta lukijaa kunkin painetun lehden keskimääräisellä numerolla on.
Lukijamäärä on eri asia kuin tilausten määrä eli levikki. Lehteä luetaan myös esimerkiksi kirjastossa, työpaikoilla ja kahviloissa.