Lada ajaa huomispäivään – Leevi Koivistoinen halusi astetta erikoisemman ensiauton

Lada erottuu muusta liikenteestä harvinaisen selkeästi. Teemu Palkeinen

Lada keikkui pitkään myyntilistojen kärjessä edullisen hankintahintansa johdosta. Neuvostoliiton hajottua Lada-innostus hiipui ja Suomesta vietiin runsaasti Ladoja takaisin Venäjälle, koska itänaapurin autoilijat maksoivat hyvän hinnan Suomeen tuoduista malleista. Viime vuoden lopussa Suomessa oli 5593 rekisteröityä Ladaa. Vertailun vuoksi vuonna 1988 Ladoja löytyi rekisteristä peräti 132 076 kappaletta, eli pudotus on ollut valtaisa. Tästä huolimatta Ladaa ei olla unohdettu, sillä legendaarisen itäauton ympärille on muodostunut vahva yhteisö sekä kulttimaine, joka osaltaan houkutteli Leevi Koivistoisen ostamaan ensiautokseen Lada 1200:n.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Soisalon Seudun sisällöt.

Tilaa 1 kk 1 € Tilaa 3 kk 5 €/kk Olen jo tilaaja