Volga oli Suomessa taksikuskien takuupeli – vähäruokainen auto lähti kakistelematta käyntiin, mutta oli raskas ajaa

Vuoden 1968 Volgat: porrasperä M21 ja farmari M22 ovat viimeistä pyöreämuotoista mallia. Räyhäkkää ilmettä Volgalle antavat kromatun etusäleikön 37 kapeaa pystysälettä. Volgassa on maavaraa 19 senttimetriä, pituutta viitisen metriä ja painoa noin 1500 kiloa. Eija Kvintus

”Ota velka, osta Volga, Volga loppuu ennen kuin velka”. Vanhemmat sukupolvet muistavat tämän rallatuksen. Neuvostoliittolaisen Gazin tehtaan automerkki oli kuitenkin rallatuksesta huolimatta yleinen näky Suomessa varsinkin 1960-luvulla taksiautona. Tuontisäännöstelyn aikana Volgan sai nopeammin kuin länsiauton. Auton halpuudesta tai kalleudesta on hankala näin pitkän ajan jälkeen sanoa mitään, mutta esimerkiksi vuonna 1968 oli farmari-Volgan ostoon löydyttävä 11 500 markkaa. Nykyrahassa se on vajaat 18 000 euroa.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Soisalon Seudun sisällöt.

Tilaa 1 kk 1 € Tilaa 3 kk 5 €/kk Olen jo tilaaja