Viikko sitten tiistaina Oravikoskella sattui liikenneonnettomuus, jossa oli osallisina kahdeksan henkilöautoa ja kaksi raskasta aoneuvoa. Ihmishenkien menetykseltä kaikeksi onneksi vältyttiin. Ainekset vielä pahempaan onnettomuuteen olivat olemassa.
Viitostie on itäisen Suomen valtasuoni ja maan tärkeimpiä liikenneväyliä. Leppävirralta pohjoiseen se ei ole arvoisellaan tasolla. Kapea, mäkinen ja mutkainen tie ei vastaa nykyisiä eikä tulevia tarpeita sujuvuutensa eikä liikenneturvallisuutensa puolesta. Suuret liikennemäärät yhdistettynä talvikeleihin kasvattavat onnettomuusriskejä ja pahimmillaan peltiä rytisee ja ääritapauksissa menetetään ihmishenkiä.
Viime tiistain onnettomuus terävöittää viestiä entisestään.
Tieremontti Nikkilänmäeltä Kuopion rajalle saakka vaatisi 120 miljoonan euron rahoituksen. Väylävirasto on jo kertaalleen todennut, että Viitostien remontti ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattava ja siksi se loistaa poissaolollaan tämän vuosikymmenen investointiohjelmassa. Viitostien asemaa muihin väyliin nähden heikensi sen putoaminen pois EU:n TEN-T -liikenneverkosta.
Itäisen Suomen kilpailukyvyn ja ennen kaikkea liikenneturvallisuuden nimissä on Viitostietä nyt kiirehdittävä. Itäisen Suomen elinkeinoelämän ja päättäjien vetoomukset tien perusparannuksen puolesta ovat tähän mennessä kaikuneet kuuroille korville. Viime tiistain onnettomuus terävöittää viestiä entisestään.
Nyt viestiä on voimistettava. Itä-Suomen maakuntaliitot ja elinkeinoelämän edustajat ovat pitäneet ääntä Viitostien puolesta. Katse kääntyy myös huhtikuun eduskuntavaaleihin. Viitostie on erinomainen vaaliteema kaikille itäsuomalaisille ehdokkaille, ja jokaisen eduskuntaan vaalimenestyksensä ansiosta pääsevän on syytä tehdä kaikkensa, jotta tiehanke saataisiin valtion ensi vuoden talousarvioon.