Risto Rönkä Nyt on viimeinen aika päästä kesäksi kuntoon

Rapakuntoisena kunnon kohottamisen luulisi olevan helppoa, mutta sydämen vajaatoiminta tekee sen vaikeaksi. Hengästyy eikä jaksa. Vajaatoimintatahdistin ja lääkitys ovat kuitenkin parantaneet tilannetta, sillä tahdistin katkaisee heti alkuunsa eteisvärinät. Siinä on myös sydäniskuri, joten treeni ei enää pelota. Sydämen laajentuma on jopa hieman supistunut.

Minulla on makuuhuoneen oven karmissa tanko, josta heilautan itseni tullen mennen huoneesta toiseen kuin apina. Mutta vuodet ovat karanneet käsistä ja vieneet niistä voimat mennessään.

Tangossa voi vahvistaa puristusvoiman lisäksi leuanvedolla myös käsivarren koukistajaa, hauista, olkavarren lihaksistoa ja suuria selkälihaksia.

Tehokkainta leuanvedossa on vetää kyynärpäät etukautta kiinni kylkiin. Leuka nousee silloin automaattisesti.Autan toki jaloilla nyt alkuun mutta varon, etten paukuta enää päätäni oven yläkarmiin.

Aluksi kaikki nivelet vastustavat voimailua. Käsissä, olkavarsissa ja selässä ne tuntuvat liikkuvan natisten ja venyvät jo pelkässä riipunnassa. Heikentyneet lihakset eivät tue niitä riittävästi. Mutta eiköhän nivelet vahvistu yhtä matkaa lihasten kanssa. Tai sitten ei.

Olen vajonnut tosi alas tuossa kuntoilussa, lattialle.

Olen vajonnut tosi alas tuossa kuntoilussa, lattialle. Kellin siellä koiran kanssa samalla kun teen välillä etunojapunnerruksia. Aluksi enemmän tuota naisten mallia, jossa polvet ovat maassa tukipisteenä. Nyt nostan polvilumpiot välillä koholle, sillä lihakset ja nivelet tottuvat ja voimistuvat pikkuhiljaa. Näin väitetään. Liike tekee tosi hyvää keskivartalolle sekä olkavarsi- ja rintalihaksille. Ja lukumäärän kasvaessa myös itsetunnolle.

Samalla tulee harjoiteltua myös seniorille tärkeää maasta ylösnousua, ettei ikääntyessä jää makaamaan lätäkköön ulkona liukastuttuaan.

Nyt on viimeinen aika päästä kesäksi kuntoon ja käydä profiilin kimppuun. Ulkonema selkärangasta napaan on liikaa ja ympärys tasan metrin.

Jatkan siis edelleen lattialla maton päällä, mutta kellahdan selälleen. Ja taas koirakin innostuu.

Otan rennon jooga-asennon kädet niskan takana. Ja sitten vaan kyynärpää töksäytetään ristikkäiseen polveen ja sama toisilla raajoilla. Hengitysrytmi kannattaa tehdä samaan tahtiin liikkeiden kanssa.

Ulospuhalluksen jälkeen polvi ja kyynärpää yltävät yhteen ja sisäänhengitys auttaa oikaisemaan selän suoraksi. Eikä mitään kiirettä ole.

Kyykkyjä, kyykkyjä, kyykkyjä, niin kauan kuin henki pihisee. Sohvalta ylös ja alas, ylös ja alas reisi- ja pakaralihaksia vahvistaen.

Lihaksikkailla pakaroilla voi sitten istua pidempään vaikka polkupyörän satulalla. Kuntorappuja ja mäkiähän täällä kylällä riittää.

Sitten ne jenkkakahvat kyljissä. Niiden menoksi olen kopioinut kävelytyylin nuorilta naisilta. Lantiota keinutetaan kävelylenkillä koiran kanssa lenkkeillessä. Silloin vatsarasva, rasvamaksa ja jenkkakahvat saavat kyytiä.

Mainitaan vielä rytmikäs tanssi Radio Nostalgian 60-luvun soul- ja rock- musiikin tahtiin olohuoneessa. Koutsina on rouva. Hän tanssii myös mielellään.

Kirjoittaja on leppävirtalainen eläkeläinen.