Polttoaineen hintaa on seurattu aina, ja hintavaihtelut on noteerattu tarkkaan. Autoilijoiden äänenpainot ovat koventuneet, kun valtiovallan pyrkimyksenä on ollut vastata ilmastohaasteisiin ja ohjata autoilijoita porkkanoilla ja kepeillä ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoihin.
Verotuksen keinoin pystytään vaikuttamaan Suomessa, mutta öljyn maailmanmarkkinahinnalle ei täällä voi mitään. Barrelin hinnan kohotessa on täkäläinen tankkaaja ihmeissään. Nyt mittareilla päästään huippulukemiin, kun dieselin litrahinta on ohittanut viikon sisällä bensiinin hinnan. Maailmanmarkkinoilla käy rajumyrsky, kun Eurooppa ja Yhdysvallat pohtivat öljyn tuonnin rajoittamista Venäjältä Ukrainan sodan vuoksi. Sietokykyä on koeteltu jo nyt, eikä kehitykselle näy käännettä.
Itä-Suomessa on hankalaa ilman omaa autoa. Julkisen liikenteen vuoroja karsitaan vuosi vuodelta. Harvaanasutulla alueella on ajettu vuosikaudet vajailla bussilasteilla joitakin viitostien pikavuoroja lukuunottamatta. Vuorot harvenevat entisestään, kun Soisalon Liikenne luopuu kokonaan kaukoliikenteen ajamisesta huhtikuussa. Päätös johtuu polttoaineen kallistumisesta ja matkustajamäärän vähenemisestä. Yritys ei ole ainoa, joka on vaikeuksissa. Joissakin kuljetusliikkeissä osa autoista seisoo ja työntekijöitä on lomautettu. Maatalousyritykset ovat olleet isoissa ongelmissa jo pitkään, ja polttoaineiden hintakehitys vain kasvattaa tätä kurimusta.
Sähköautot yleistyvät hitaasti. Biopohjaisten polttoaineiden tuotanto ja jakeluketju ovat lapsenkengissään, ja kaasuautot ovat sähköautojakin huomattavasti harvinaisempia. Kehitys kulkee niitä suosivaan suuntaan, mutta tähän kriisiin ne eivät tuo helpotusta. Ihmisten liikkumisen ja yrityselämän toimintaedellytysten turvaaminen on välttämätöntä, mutta onko esimerkiksi verotuksen tilapäiseen laskemiseen mahdollisuuksia? Tilanne on tukala.
Sietokykyä on koeteltu jo nyt, eikä kehitykselle näy käännettä.