Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Pienen Mustinjoen silta ja Juho-laiva

Siihen aikaan, kun Tuusniemeltä ei ollut tietä Karvioon, eikä ollut Varistaipaleen kanavaa, Mustinlahden hovin omistaja, insinööri Albert Krank, keksi äfäärimiehenä teettää kärrytien, jota hän käytti kauppatienä Mustinlahdesta Juojärven rantaan Pieneen Vihtalahteen.

Tälle kauppatielle piti tehdä Pieni-Mustinjoen silta, joka oli uusittu puusta vuonna 1920. Tavarat tuotiin laivassa Mustinlahteen, josta ne hevosella vietiin kärrytietä myöten Pieneen Vihtalahteen. Mainittakoon, että silloin esimerkiksi ruisjauhosäkki painoi 72 kiloa.

Sitten hän rakennutti Juojärvelle 22,5 jalkaa pitkän höyryllä toimivan jakelulaivan. Tämän höyryvenheen alkuvaiheista kertoo parhaiten Savo-lehti 13.6.1896:

”Höyrvenhe Juojärvellä on jo ensi kertaan viiltänyt näitä laajoja vesiä. Ins. A. Krank on sinne rakentanut höyryn, jonka nimeksi on pannut Juho. Tämä höyryvenhe on suuresti kaivattu tässä vesijaksossa, joka näin kauvan on säilynyt höyrypurren potkinnalta, vaikka on kyllä laaja-alainen. Tästä toimestaan ovat seutulaiset erittäin kiitollisia yritteliäälle rakentajalle, monen purren puuhaajalle, tuolle toimeliaalle insinöörille, jolle ympäri rantoja on kaikunut eläköön huutoja.”

Valtioneuvosto julisti Ruskilan ja Mustinlahden välisen tien maantieksi 8. päivänä toukokuuta 1930. Lakikoski maanteiden valtion hoitoon otettavaksi siitä annetun asetuksen 3. pykälän mukaisesti.

Uuden betoni-rauta -sillan teko -ja tienkustannustyöt aloitettiin 6. kesäkuuta 1935. Töitä valvomaan tuli mestari Holopainen.

Tuusniemen kunnan osuutta valvoi tietoimikunnan puheenjohtaja O. V. Kuusela. Vehmersalmen kunnan puolesta paikalla olivat talollinen Pekka Pohjolainen ja palstatilallinen Paavo Koistinen sekä tienhoitokunnan puheenjohtaja Aarne Stavén.

Sillan työntekijät saivat palkkaa. Sekatyömies sai 2,50–3 markkaa/tunti, kivimies sai 3,50–6 markkaa ja hevosmies 5–7 markkaa tunnilta. Tie ja silta tehtiin vuosina 1934 ja 1935. Tie ja silta hyväksyttiin valmiiksi valtion hoitoon 1. tammikuuta 1936.