Pääkirjoitus: Kolmeen sanaan on ahdettu paljon sisältöä

Puhtaasti kasvava teollisuusidylli.

Tämä on Leppävirran kunnan uusi iskulause, jonka kunta aikoo myös ottaa tehokkaasti käyttöön markkinoinnissaan. Tämän vuoden aikana työstetty markkinointikärki on useiden työtuntien, päättäjien ja sidosryhmien kesken pidettyjen työpajojen ja useiden taustahaastattelujen tulos. Viestintätoimisto Ellun Kanojen työ on tältä osin ohi. Nyt alkaa työ Leppävirralla. Siinä työssä tätä lausetta avataan ja pyritään saamaan kaikki toimijat sen taakse.

Puhtaasti kasvava teollisuusidylli on herättänyt keskustelua ja ihmetystäkin. Esittelytilaisuudessa kuullut perusteet ovat kuitenkin vahvoja. Jos markkinoinnissa keskityttäisiin esimerkiksi luontoon ja matkailuun, ajaa moni kunta Leppävirran ohi mennen tullen. Leppävirralta löytyy hienoja luontokohteita, joita on markkinoitava entistä näkyvämmin. Sen sijaan kuntamarkkinoinnissa Leppävirta häviäisi tässä kisassa jo yksin Heinävedelle, josta löytyy Koloveden kansallispuisto. Esimerkiksi Lieksa menee Kolin ansiosta ohi kovaa ja korkealta. Leppävirralla ei ole kilpailuetua.

Sen sijaan nyt on pyritty korostamaan sellaisia vahvuuksia, joita ei ole muilla. Hiilinegatiivisuus kestää vertailun. Uusiutuvaan energiaan liittyvät avaukset nostavat profiilia, kun paikkakunnalla toimii johtavia lämpöpumppuvalmistajia, Itä-Suomen ainoa jätevoimala ja Pohjois-Savon ensimmäinen tuulipuisto. Teollisuusidyllin voi käsittää sananmukaisesti, mutta idyllin voi tässä myös erottaakin ja ajatella asiaa laajemmin. Yhdyssanaan on ahdettu niin työpaikat kuin viihtyisä asuinympäristö palveluineen ja kyläyhteisöineen.

Iskulause vaatii varmasti sulattelua. Siitä on syytä keskustella, ja avata asiaa seikkaperäisesti. Omaperäisyys ja uudet tuulet eivät ole huono asia kuntien keskinäisessä markkinoinnissa. Jos menestystä haluaa, on pakko erottautua massasta.

Iskulause vaatii varmasti sulattelua.

Kommentoi