Pääkirjoitus: Tieremontin eteen on taisteltava laajalla rintamalla

Väyläviraston investointisuunnitelma kuluvan vuosikymmenen loppuun ei lupaile ihmeitä Itä-Suomelle. Viitostien mittava perusparannushanke Leppävirralta pohjoiseen loistaa poissaolollaan. Suunnitelmassa tätä hanketta ei oli listattu yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi.

Väylävirastossa virkamiestyönä tehty suunnitelma puhuu eri kieltä kuin Itä-Suomen neljä maakuntaa, joiden yhteisenä kärkihankkeena viitostien perusparannuksen jatko luonnollisesti on. Itä-Suomen elinkeinoelämä pitää tieremonttia ensiarvoisen tärkeänä saavutettavuuden kannalta, puhutaanpa sitten raskaasta teollisuudesta tai matkailualasta. Näkemykset ovat Itä-Suomessa yhteiset.

Virkamiesnäkemys ei kuitenkaan ole mikään päätös. Tieremontin suunnittelu etenee, ja osuus Nikkilänmäeltä Palokankaalle olisi sen puolesta toteutettavissa, kun vaan rahoitus järjestyy. Suunnitelmat on olemassa myös seuraavalta osuudelta Palokankaalta Kuopion rajalle Humalamäkeen nykyisen moottoritien alkuun. Rahoituksen järjestyminen on kiinni poliittisista päätöksistä, kun tieraha lohkeaa valtion budjetista.

Viitostien perusparannus on vaatinut aina kovaa vääntöä ja herpaantumatonta alueellista edunvalvontaa. Eteläisen Suomen valtaväylien ja myös nelostien puolestapuhujia on aina ollut enemmän. Kun ote lipsuu, saattaa käydä sellaisia vahinkoja kuin viime vuosikymmenellä, jolloin viitostie vaivihkaa putosi Euroopan Unionin TEN-T -pääliikenneverkosta. Tämä status olisi ollut ensiarvoisen tärkeä muun muassa perusparannushankkeiden rahoituksen kannalta.

Viitostien puolesta on puhuttava ja tieremontin rahoituksen järjestymiseksi taisteltava entistä laajemmalla rintamalla. Ainuttakaan euroa Itä-Suomen valtaväylän perusparannukseen ei ole ennenkään helposti irronnut, ja valitettavasti tuntuu, että raha tulee olemaan entistä tiukemmassa.

Viitostien perusparannus on vaatinut aina kovaa vääntöä ja herpaantumatonta alueellista edunvalvontaa.

Kommentoi