Näkökulma: Saman katon alla

Sirkku Rouvinen

Tieto lukion muuttamisesta Kivelään oli järkytys monelle lukiolaiselle. Mieleen palasivat muistot yläkoulun tiukemmista säännöistä, tunkkaisen tuntuisesta ilmasta ja ahtaista meluisista käytävistä, enkä itse ainakaan kyennyt keksimään päätöksestä ainuttakaan mahdollista positiivista seurausta. Koronan jyllääminen ja muuton kiireellisyys lisäsivät uhkakuvia ongelmista, joita Kivelään siirtyminen tulisi aiheuttamaan.

Lukio ja yläkoulu ovat nyt toimineet puoli vuotta saman katon alla ja muuton seuraukset alkavat olla näkyvillä. Tilanne ei ole lähellekään niin katastrofaalinen kuin ehdittiin pelätä, mutta välillä mietin, oliko päätös sittenkään aivan loppuun asti ajateltu.

Vanhalla puolella, missä pidetään suuri osa yläkoululaisten tunneista ja lähes kaikki lukiolaisten tunnit, on kokonaiset kaksi vessaa tytöille ja kaksi pojille. Vessojen vähyyden takia välitunnit yritettiin sijoittaa eri aikaan kuin yläkoululaisille, mikä ei edes onnistunut täysin. Seurauksena meille lukiolaisille oli viiden minuutin välitunteja ja monen monta tunnilta myöhästymistä, kun välitunnin aikana ei kerennyt vessaan.

Toinen silmiinpistävä puute, jota ei varmaankaan otettu huomioon tiloista päätettäessä, on itsenäiseen opiskeluun sopivien tilojen vähyys. Kuusi ryhmää lukiolaisia mahtuvat ihan hyvin kuuteen luokkaan, eikö? Lukiolaisilla on kuitenkin paljon itsenäistä opiskelua, palautettavia tehtäviä ja ryhmätöitä, joiden tekemiseen tarvitaan rauhallista opiskelutilaa luokan ulkopuolelta. Ongelmaan saatiin hieman helpotusta nyt ruokalan ollessa käytettävissä osan päivästä, mutta tähän tarvitaan lisää ratkaisuja jatkossa.

Joissain asioissa on kuitenkin onnistuttu. Lukiolaisten siipi on pysynyt hyvin vain lukiolaisten käytössä ja opiskelijoiden välituntien viettopaikat, kuten monttu säkkituoleineen ja biljardipöytineen sekä kutonen sohvineen ja kahvinkeittimineen, on saatu toimimaan suhteellisen hyvin. Luokka 35 kunnantalon alakerrassa toimii uudenlaisena opiskeluympäristönä, ja pidettiinpä siellä myös lukion opiskelijakunnan hallituksen ryhmäytymistilaisuus.

Vaikka syksyn aikana monta kertaa ikävöitiin omaa lukiorakennusta, uskon, että tästä on mahdollista tehdä toimiva ratkaisu. Esimerkiksi kutosta ja monttua voidaan sisustaa ja parannella opiskelijoiden toiveiden mukaan ja välituntijärjestelmää muokata toimivammaksi. Opiskelutilojen vähyyteen on mahdollista keksiä ratkaisuja, jos tahtoa asian selvittämiseen löytyy. Yhteiset tilat mahdollistavat myös yläkoulun ja lukion yhteistyön esimerkiksi tilojen kehittämisessä ja yhteisten tapahtumien järjestämisessä.

Kirjoittaja on Leppävirran lukion opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja.

Kommentoi