keskiviikko 19.9.2018 Reija

Palveleva Paikallinen jo vuodesta 1962

Louhen muistomerkille kukat torstaina

Louhen haaksirikossa menehtyneistä suurin osa oli leppävirtalaisia. Kuva hautajaisista, joissa maaherra Ignatius laskee seppeleensä. (Kuva: Tuttu Jänis, Kuopion kulttuurihistoriallisen museon kokoelma)

Leppävirran kunta ja seurakunta muistavat Louhi-laivan onnettomuuden uhreja laskemalla kukkatervehdyksen torstaina haaksirikon uhrien muistomerkille. Toukokuun 15. päivänä tulee kuluneeksi 80 vuotta laivan uppoamisesta vuonna 1934. Kukkatervehdys lasketaan vuonna 1964 paljastetun, Tauno Gröndahlin veistämälle muistomerkille Leppävirran vanhalla hautausmaalla.
S/S Louhi oli suomalainen sisävesimatkustajalaiva, joka kaatui ja upposi Suvasveden Enonlahdessa. Eri lähdetietojen mukaan 33 tai 34 laivan matkustajaa menehtyi. Onnettomuus on pahin Saimaan alueella tapahtunut laivaonnettomuus.
S/S Louhi aloitti säännöllisen vuoroliikenteen vuonna 1929 Kuopiosta Näädänmaahan Leppävirralle. Alus lähti 15. toukokuuta 1934 Kuopiosta mukanaan 70–80 matkustajaa sekä noin 8 000 kiloa vilja-, suola- ja lannoitelastia. Laivassa ei ollut varsinaista lastiruumaa, joten lasti oli sijoitettu laivan etu-, väli- ja takakansille. Laivan päällikkönä oli ensi kertaa reitillä ajanut August Ovaskainen ja perämiehenä Sikstus Flick.
Laiva saapui Enonlahteen. Poikettuaan Harjulan laiturissa se jatkoi matkaa Paksulan laituriin. Kun Louhea käännettiin kapeassa lahdessa, kallistui laiva vasemmalle kyljelleen ja upposi muutamassa minuutissa. Koska kaatuminen tapahtui rannan tuntumassa, satamassa laivaa odottaneet matkustajat saatiin heti pelastustöihin.
Laivan miehistö ja kannella olleet matkustajat pelastettiin vedestä. Sen sijaan hyteissä ja laivan alakerrassa olleet matkustajat jäivät uponneeseen alukseen.
Ylösnostettu ja korjattu Louhi aloitti liikennöinnin uudestaan syksyllä 1934, mutta ajoi karille Vehmersalmen edustalla. Keväällä 1938 Louhi myytiin Kuopiossa pidetyssä huutokaupassa Ferdi Tuomaiselle ja Otto Tiihoselle. Laiva nimeksi muuttui Suvasvesi ja se jatkoi liikennöintiä Kuopio-Näädänmaa reitillä vielä kesäkaudella 1938 ja 1939.
(Lähde: Wikipedia)

Jätä kommentti

*