lauantai 24.8.2019 Perttu

Palveleva Paikallinen jo vuodesta 1962

Lautakunta puntaroi Leppävirran kouluasioita keskiviikkona

Leppävirran kouluverkko ja Alapihan uuden koulun rakentaminen nivoutuvat toisiinsa.

KESKUSTELU Leppävirran kouluratkaisuista alkaa ensi keskiviikkona, kun koululautakunnassa on esillä tulevaisuuden kouluverkko ja uuden Alapihan koulun rakentaminen.

Koulutoimenjohtajan esityksen mukaan Alapihan koulun investointi olisi tehtävä lähivuosina. Kasvatus- ja opetustyön kannalta paras vaihtoehto on kokonaan uuden koulukiinteistön rakentaminen Vokkolan alueelle.

Rakennettavan koulun mitoitukseen vaikuttaa muun muassa kouluverkkoratkaisu. Esityksessä todetaan, että Alapihan koulun mitoitus toteutettaisiin siten, että Sorsakosken opetus siirretään siihen. Lisäksi mitoituksessa on huomioitava koko oppilasennusteen kehitys syksystä 2021 eteenpäin.

Koululautakunnalta asia etenee kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuuston ratkaistavaksi. Jos kouluverkon osalta päädytään Sorsakosken ja kirkonkylän koulujen yhdistämiseen, päätös vaatii koululautakunnasta alkavan uuden kierroksen.

– Ennen kuin uusista opetusjärjestelyistä päätetään, järjestetään Hallintolain 41. pykälän mukainen huoltajien kuuleminen. Lautakunta käsittelee kirjalliset muistutukset ja vasta sen jälkeen asia etenee aikanaan kunnanhallitukselle ja -valtuustolle, sanoo koulutoimenjohtaja Taisto Kainulainen.

Kommentit

  • Kari Pääskynen

    Hallinnollisen prosessin lisäksi on tarpeen tietää, millaiset vaikutusarviot suunnittelussa ovat käytössä. Sorsakosken koulu esimerkiksi sijaitsee teollisuuskylässä, johon muuttaa tai josta muuttaa lapsiperheitä sen perusteella, onko paikkakunnalla koulu vai ei. Pedagogiselta kannalta kaipaa lisäksi selvitystä siitä, mitä vaikutuksia sosiaalistumiseen ja oppimiseen on joutumisella suureen kouluyksikköön ja koulukuljetuksiin. Lasten ja nuorten kyyditykset kouluille ja kouluilta pois kannattaa vähentää niin pieniin kuin mahdollista esim. liikunnallisuuden vahvistamisen kannalta. Kaiken kaikkiaan kyläkoulujen lopettamisen peruste ei voi olla pelkästään se, että johonkin rakennetaan suuri kouluyksikkö. Paitsi, jos näkökulmana on pelkästään osaoptimointi kuntataloudessa.

Jätä kommentti

*